
Lazar Konstantinović predvodi biciklističke proteste!
Lazar Konstantinović, elektroinženjer u penziji iz Sremske Mitrovice već deceniju pravi ultralaka vozila na električni pogon, a njegove radove objavili su najpoznatiji svetski časpopisi iz te oblasti!
Poznati Mitrovčanin redovno učestvuje i predvodi proteste biciklista u najvećem sremskom gradu, gde vozeći svoje električno vozilo, sa svojim sugrađanima zahteva ograničenje brzine u gradskoj vožnji na 30 km/h.

-Još kao student elektrotehnike maštao sam o električnim vozilima i na marginama udžbenika crtao prototipove. Kasnije, kada sam formirao porodicu, vozio sam popularnog ‘’fiću’’- decu u vrtić, kod bake i deke, na pijacu, u prodavnicu i sve skupa maksimalno jedan Mitrovčanin, poput mene dnevno po gradu pređe 20 kilometara. Logično, nameće se zaključak čemu teško i skupo vozilo, koje troši puno goriva i uz to još i zagađuje naš prelepi Carski grad i zaštićeno gradsko jezgro, pita se i zaključuje čuveni Mitrovčanin, bivši direktor Pošte, zaljubljenik u nauku, ekologiju, ali i istoriju i arheologiju Sirmijuma.
Lazina ultralaka vozila na električni pogon, koja sam sastavlja u svojoj radionici u mitrovačkom naselju ‘’25.maj’’ teška su samo 75 kilograma, razvijaju brzinu od 25 km/h i koštaju 950 evra!
-Kada sam pre dvadesetak godina sklopio svoje prvo vozilo sve sam stavio na papir i napravio računicu. Kupio sam tada dva potpuno nova suspenzivna bicikla i isekao ih, baterije, motor, boje, solarne panele, koji idu odgore i sve sabravši stigao do sume od 950 evra. Primera radi, kompanija ‘’peugeot citroen’’ izbacila je pre par godina potpuno istovetno vozilo mom ‘’amiju’’ , ali su njihovi projektanti, verovatno iz bezbedonosnih razloga, umesto biciklističkih, lakih točkova, stavili automobilske i automatski povećali težinu vozila na 500 kilograma, razvija brzinu do 45 km/h i košta 6.000 evra, kaže Lazar, koji je svoje originalne radove nudio ‘’fordu’’, ‘’opelu’’, ‘’pežou’’ i ‘’citroenu’’, ali bez odgovora.

Poznati proizvođač bicikala iz susedne zemlje takođe se zainteresovao za njegove ideje, ali do realizacije proizvodnje ultralakih električnih vozila još uvek nije došlo.
-Moja vozila posebno su pogodna za vojvođanske, ravničarske gradove, gde se u njima sve može obaviti uz minimalnu potrošnju i bez zagađenja. Uz to zalažem se za ograničenje brzine u našem gradu na 30 km/h, jer je poslednjih godina ovde postalo preopasno od bahatih vozača i njihove sulude vožnje. Širom Evrope već je uveliko trend da se u velikim gradovima, ali i manjim zajednicama brzina ograničava na 30 km/h. Španija je pionir, u Madridu je 2018.godine uvedeno ograničenje, a potom prošle godine i
u drugim gradovima. U Nemačkoj sada 70 gradova traži ograničenje brzine. Osim smanjenja saobraćajnih udesa, ograničenje brzine značajno poboljšava kvalitet vazduha i smanjuje nivo štetnog azot- dioksida.
Narcisa Božić
Komentari